Traditionele marketing of Digitale marketing

Wat is traditionele marketing?

Traditionele marketing is elke vorm van marketing die niet online is. Denk hierbij aan drukwerk, direct mail, telefonische marketing en bushokjes reclame.

Traditionele marketing is niet alleen de oudste vorm van marketing, maar ook een van de meest onderzochte marketingvormen. Hierdoor wordt er van traditionele marketing regelmatig gebruik gemaakt. Iedereen komt in het dagelijks leven een vorm van traditionele marketing tegen. 

Wat is digitale marketing?

Digitale marketing zoals de naam al zegt is alle marketing die digitaal oftewel online gedaan wordt. Bij digitale marketing kan je denken aan social media advertenties, PPC of email-marketing. Gepromote instagram posts, reizen die influencers maken of video’s hoe je een gerecht kunt bereiden zijn allemaal voorbeelden van digitale marketing.

Hoe meer de wereld digitaal gaat doen, hoe digitale de manier van marketing wordt. Digitale marketing is niet alleen een stuk goedkoper, maar je kan ook op een veel meer directe manier adverteren. Hierdoor kan je je doelgroep veel beter en sneller benaderen en sneller overhalen tot aankoop.

Wat is het verschil tussen traditionele marketing en digitale marketing?

Traditionele marketing heeft de focus op het offline reclame maken denk hierbij aan; folders, flyers, billboards maar ook televisiereclame. Digitale marketing houdt in dat alle reclame die je maakt online wordt gedaan. Het grootste voordeel van digitale marketing is dat het specifiek te targeten is richting je doelgroep.

Maar kan het beide?

Het is mogelijk om een combinatie van beide vormen van marketing te gebruiken binnen je bedrijf. Echter, ligt de keuze van je marketing vorm sterk af van wie je doelgroep is. Denk aan oude vrouw, over het algemeen kijkt deze generatie niet veel naar digitale marketing zoals; instagram posts en e-mail marketing. Wel kijkt deze generatie naar traditionele marketing zoals; drukwerk/folders.

Uiteindelijk moet de vraag die je jezelf  afvraagt niet zijn moet ik gebruik gaan maken van de traditionele markt of de digitale markt. Maar hoe kunnen we onze doelgroep zo effectief mogelijk gebruiken en onze marketingdoelstelling realiseren.