Zijn de feestdagen doorslaggevend voor jouw jaaromzet? Dan ben je bij lange na niet de enige. De meeste bedrijven beginnen pas te verdienen in het vierde kwartaal. Nu ruim 80% van alle shoppers hun inspiratie opdoen, kun je wel een paar goede online marketing tips voor de feestdagen gebruiken. In dit artikel geven we je een aantal nuttige tips om je online marketing voor de feestdagen te optimaliseren.
Begin op tijd
Vanaf begin oktober neemt de belangstelling voor de komende feestdagen snel toe om daarna vrijwel te verdwijnen. Dit patroon kun je mooi zien aan de hand van het gebruik van de zoekwoorden ‘Halloween’, ‘Black Friday’, ‘Sinterklaas’, ‘Kerst’, en ‘Nieuwjaar’. Deze zoekwoorden worden zelfs al vanaf september vaak gebruikt. Wees er daarom snel bij,
Website
Zoals winkeliers hun etalage aanpassen aan de feestdagen, zo kun je dat ook met je website doen. Kijk of je jouw website in de juiste sfeer kan brengen voor feestdagen als Halloween, Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar. Aangezien deze dagen elkaar in een snel tempo opvolgen, is het een goed idee om die aanpassingen al ruim van tevoren voor te bereiden. Zorg dat je de verschillende templates tijdig klaar hebt staan, zodat je snel kunt schakelen.
Maak speciale landingspagina’s
Je kunt tijdens de feestdagen ook ervoor kiezen speciale landingspagina’s aan te maken. Een andere handige tips is dat je eens kunt kijken naar de micro copy van de website. Misschien kun je inspelen op de feestdagen met autoresponder e-mails. Of schrijf bijvoorbeeld een foutmelding uit naam van de zwarte piet of de kerstman. De feestdagen zijn ook een mooie gelegenheid om de zogenoemde ‘404 pagina’ in de kerstsferen te brengen en je bezoekers te wijzen op speciale themapagina’s.
Bied een wenslijst aan
Als je webshop nog niet de mogelijkheid heeft om een wensenlijst te maken, is dit een goed moment om daar verandering in aan te brengen. Het vinden van kerstcadeaus is voor veel mensen enorm moeilijk. Een online wensenlijst maakt het onthouden van van cadeau-ideetjes makkelijker. Daarnaast kun je zelf ook lijstjes in verschillende categorieën aanmaken waar bezoekers op kunnen kijken.
Optimaliseer de laadtijd
Optimaliseer je website tijdig voor snelheid. Elke seconde die je pagina er langer over doet om te laden vermindert de klanttevredenheid en daardoor ook de conversieratio. De feestdagen zijn voor veel consumenten bovendien extra stressvol en hun tolerantie voor langzame webpagina’s is daardoor nog lager. Dus hoe minder je hun geduld op de proef stelt, hoe beter. Doe daarom snel de page speed test en optimaliseer je website op tijd.