Influencer marketing is razend populair aan het worden. Als bedrijf kun je er bijna niet meer omheen en dat blijkt ook uit cijfers van onderzoek naar grote bedrijven. Het blijkt namelijk dan 70% van de grotere bedrijven de afgelopen twee jaar minimaal één keer geïnvesteerd heeft in een influencer campagne. Toch wordt er, vooral door de traditionele merken, met een scheef oog gekeken naar influencer marketing. Tijd om de vooroordelen van deze bedrijven de kop in te drukken!
1. Micro influencers zorgen voor meer engagement
Hoewel er vaak wordt gezegd dat micro influencers meer betrokken volgers hebben dan macro of celebrity influencers, is dit zeker niet perse waar. Bereken daarom per influencer de betrokkenheid van de fanbase. Op basis van deze cijfers kun je een bepaald bedrag per persoon die je hiermee bereikt bepalen. Zo kun je per influencer berekenen hoeveel geld je moet investeren.
2. Influencer marketing werkt alleen voor consumer brands
De fashion- en beauty industrie zijn de vroege vogels van influencer marketing, maar dat betekent niet dat deze vorm van marketing niet geschikt is voor andere industrieën. Of je nu werkt in de retail de financiële wereld of bij een B2B bedrijf. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen, op zoek naar een bepaalde ervaring. Influencer marketing werkt dus ook voor bedrijven die een bepaalde visie willen overbrengen of een bepaalde dienst willen leveren.
3. Hoe groter de fanbase, hoe beter
Een groot aantal volgers is zeker belangrijk, maar een balans tussen bereik, engagement en de juiste match is where the magic happens. Werk dus met een influencer die past bij jouw merk en campagne, en die jouw doelgroep aanspreekt. Natuurlijk is een groot bereik mooi mee genomen en zegt het zeker iets over de mate van invloed van de influencer, maar staar je er niet blind op.
4. Influencer marketing is een hype die weer verdwijnt
In de 19e eeuw werden er al meerdere beroemdheden ingezet om bepaalde producten te promoten. Zo droegen modellen bepaalde merkkleding en dronken acteurs een bepaald drankje van een groot bedrijf. Influencer marketing is dus eigenlijk een heel oud fenomeen, dat dankzij social media makkelijker is om toe te passen. De huidige vorm van influencer marketing gaat ongetwijfeld veranderen, waardoor er weer een nieuwe vorm zal ontstaan. Maar hoe lang dat gaat duren, weet niemand!
5. Influencers die betaald krijgen zijn niet geloofwaardig
Goeie influencers werken alleen samen met merken en producten waar zij achter staan en die relevant zijn voor hun volgers. Het gaat hier namelijk om hun eigen imago die ze hoog moeten houden. Veel van de influencers maken zelf ook kwalitatieve en authentieke content. Het is dus meer dan logisch dat zij hiervoor betaald krijgen. Helaas zijn er echter ook influencers die zich laten leiden door geld of andere compensaties en daardoor samenwerkingen aangaan waarbij de match niet altijd even duidelijk is.